Friday 14 July 2017

Catatan : Finally I did it!

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيم

10 JULAI 2017 | Ipoh, Perak.

Assalamualaikum and Hye gais. Long time to see u ya… Apa khabar? Semua sihat? Masih mood beraya ke tu. Huhuhu. Dah balek Ipoh masa raya ke 7 hari tu, mood raya dah tak de. Mood nak exam je yang  banyak hahah. Sorry aku busy sangat sebelum ni. As you all know aku sekarang dah final year as a student of Diploma In Physiotherapy. So nak tamatkan study ni banyak kene buat. Assignment, test, quiz, Rubric, OSPE, final exam and Pro Exam. So for this time, aku nak post about “Perjalanan aku selama 3 tahun as a student and the APPRECIATION post”.

Jatuh bangkit, menangis, kecewa, stress, pahit, manis selama 3 tahun susah untuk disampaikan. 3 tahun aku merantau di negeri orang buat kali pertama. Berpisah dengan keluarga, belajar hidup berdikari. Baru aku tahu mengenai makna kehidupan sebagai seorang pelajar dan perantau di negeri orang.

Dulu tak pernah terniat untuk aku sambung belajar dalam bidang physiotherapy. Apa yang aku fikir dalam perubatan hanya seorang doctor dan jururawat. Memandangkan result SPM aku tak mampu untuk aku ambek kos doctor a.k.a MBBS, I mean nak ambik asasi or matrik level pun result aku semput giler kot. So apa yang aku fikir hanya, jururawat. Memandangkan dari kecil lagi aku dah simpan cita-cita nak jadi doctor takpun nak bekerja dalam bidang perubatan je. Sebab aku minat akan suasana hospital and I willing untuk merawat orang. So yang aku mampu on that time apply Diploma In Nursing je. UniKL, UCB, UiTM also SPAi8 pun, yang first choice is nursing yang aku apply. Btw, aku pernah dapat tawaran Diploma In Bioteknologi atau Agroteknologi aku lupa dekat Politeknik Jeli Kelantan, tapi aku tolak sebab aku tak minat. Hahaha. Berlagak time tu. Others tawaran aku pernah dapat tawaran Diploma In Civil Engineering dekat satu kolej, aku pun tolak. Diploma In Bussiness pun aku tolak. Time tu mak ayah dah pening banyak yang aku tolak. Alhamdulillah, satu hari aku dapat tawaran belajar di UniKL dalam bidang Diploma In Nursing campus Ipoh a.k.a UniKL RCMP. Masa tu excited jugak bila dapat but tetibe terfikir eh betul ke aku nak ambik Nursing ni, bila tengok mak saudara work as nurse macam best, tapi macam berat jugak, sebab kadang time raya dia kena kerja. I know dia berkhidmat untuk masyarakat, tapi sedih jugak la. (bukan aku tak suka cara kerja tu, jangan terasa ye kadang aku tak sekuat nurse2 dekat luar tu, sometimes tengok apa-apa kat hospital tu aku macam nak pesan, contoh nyer korang hebat sebab korang mampu hadapi semua tu mana kadang patients tetibe BP down and terus dalam critical condition, ada yang meninggal dunia depan korang, korang kuat semangat basuh berak, tukar pampers, lap muntah sana sini. Aku tak mampu sebab tu, bila aku naik ward aku akan tengok smua nurse and aku cukup bangga dengan insan bergelar seorang nurse.) So aku decide aku nak tukar kos tu, so aku search dulu kos yang ada dekat college tu. Physiotherapy, Radiography and Pharmacy. Kos pharmacy kofem aku tak boleh ambek sebab result Kimia aku bukan tahap merangkap tapi tahap meniarap tu der hahaha. So hanya ada dua pilihan either Physio or Radio. So aku search scope belajar and cara kerja kos ni. So aku tak mampu untuk ambik Radio sebab more to physic. Physic aku okey la dari kimia tak de la merangkap trak de la meniarap. So so je la. Haha. So aku decide ambek Physio sebab aku suka Biology and belajar pasal cara pulihkan seseorang, means pulihkan anggota badan orang. Yang ada patah tangan ke kaki ke, so rawat diorang bagi sembuh sakit tu bagi kuatkan bahagian tu. Maaf scope kami bukan memulihkan hati kalian yang tengah kecewa cinta di reject ye haha. Gurau je. Other reason dulu mak ayah aku pernah buat rawatan physio dekat hospital government and aku suka. So aku call UniKL and tukar kos. At the time semua keputusan aku yang buat. Sebab parents aku dah warm awal2, keputusan dekat tangan sendiri. Bila rasa mampu untuk bawak semua tu, mak ayah setuju. So itu pilihan aku. One more thing, memang aku dah pernah cakap if aku diberi peluang untuk sambung belajar aku nak belajar luar daripada Terengganu. So here Perak I come!

JUN 2014

Bermula la kisah perjalanan aku merantau di negeri orang, Perak pada 21 Jun 2014. Perjalanan jauh bakhang, bertolak dari pukul 6 ptg sampai Ipoh pukul 4 pagi bertemankan GPS disisi haha. Masa tu mak ayah aku cakap, nanti nak balik cuti sem ke apa naik bas lah ye tak de makna nyer mak ayah nak dating ambik huhu dan diorang cakap dah habes belajar nanti baru dating ambek balik. (but tak de rezeki, dengan ekonomi sekarang turun so dah habes belajar nip on aku kene balik sendiri haha barang semua angkut guna bas). Its okey tak da pape lah. Masa dah daftar tu, tetiba rasa macam nak lari je tak nbak sambung belajar. Al maklum lah, first time aku berpisah dengan mak ayah haha. Its okey, 3 tahun pejam celik pejam celik dah habis. And now tengok, dah habes pun 3 tahun.
Apa first expectation aku masa aku sambung study kos ni, “eh betul ke, kene belajar macam ni” “kena masuk bilik anatomy” “belajar dengan lecterurs overseas, English aku hancur huawa” . macam2 aku fikir, tapi ini semua cabaran untuk aku. Habis short sem 1, masuk semester 2 and masuk semester 3. Sem 3, adalah first clinical posting aku, tercampak jauh ke Sungai Petani. At this time, kau dah kena assess and rawat patients. Woi dia punya nervous teruk bakhang. Ter terus tercakap kedah huhuhu. Ingat lagi hampir nak menangis sebab kena tegur depan patients. All is well. Huhuh. Semester 4 acah budak KL sikit, sebab pratikal di Hoapital Pusrawi. Semester 5 acah budak sukan bila pratikal di Majlis Sukan Negeri Ipoh dan duduk di suasana kampong di Klinik Kesihatan Pengkalan Hulu. And finally semester 6, 3 tempat pratikal, Active Life AOR, Hospital Raja Permaisuri Bainun Ipoh and Putih Physio Bangi. Jatuh bangun banyak kali kalau pratikal. Masalah sana sini but it going well. Syukur.



And untuk melayakan aku as seorang physio or not, aku kena ambek exam that’s call “PRO-EXAM”. Bila sebut je pro exam ketaq teman oiii. Demam, vomit, headache oh tuhan. Bila cabut undi tuk turn pro-exam tu, aku dapat hari last day and the last batch sekali. Lama jugak, and ada masa untuk preparation. On that day, Ya Allah aku punya heart beat laju woi, ketaq. Masuk dalam cubicle bila internal examiner mintak sign kehadiran, pegang pen tu Nampak ketaq sampaikan kene tegur. Okey, aku try tuk relaxs, Tarik nafas hembus. Berpeluh time tu jangan nak cakap lah, sampaikan patient tegur. Sejuk je tangan ni. Case yang dapat it’s the simple case, but taka da pengalaman langsung treat so mencabar jugak bagi aku. Alhamdulillah, Allah permudahkan. Internal and examiner banyak betulkan kesalahan and bantu kat dalam tu. Seketul Nik time tu control kuat, tak nangis beb. Buat selagi mampu bukan nak give up. Sebab apa yang aku kata kat diri sendiri dalam hati “Nik apa2 pun kau kena sabar and fikir, nanti if kau dah kerja semua kau kene diagnos sendiri, fikir apa nak bagy, exercise apa nak kena create”. Bila habes je exam, keluar je dari cubicle air mata terus nak keluar. Gagahkan ambik barang sampai je dekat rak barang, terus menangis. Malu siot. Menangis sebab tak dapat perform dengan cantek and documentation yang half je.

14 JULAI 2017, result for pro-exam release. Tido macam apa dah berfikir je, call mak cakap if gagal how. Mak selalu bagi kata2 positif. Time berkumpul, En. Wan tetibe Nampak aku dari hujung sana and Tanya aku macam mana. Ya Allah nervous nyer. Dengan confident masuk bilik electro duduk baris depan sekali depan semua lecterur. Alhamdulillah, I did it. Akhirnya aku lulus pro exam. Syukur ya allah. Syukur. Menangis kerna gembira. Air mata gembira yang mengalir. Usaha 3 tahun akhirnya. But tak leh nak enjoy sangat sebab another result untuk final paper tak release lagi. Hopefully lulus semua nya. Aamin. Tapi sedih, bila ada yang tak lulus. Sebab impian kita semua sama, nak grad sama-sama. For kawan2, buat yang terbaik lepas ni ye. I know u all can do this better than me. Macam lecterur cakap, yg ambek lagi sekali tu kadang lebih okey dari orang lain. So u all can do this. Aku sentiasa support korang dari belakang dan doa aku sentiasa untuk korang. Insyaallah. Aku lulus bukan hanya usaha aku, korang yang banyak bantu aku, support aku dari belakang. Tanpa korang aku mungkin tak mampu. Tahniah buat yang Berjaya. Good luck for next. Kahwin jangan lupa jemput aku tau. Haha. Pergi ke tak belakang cerita. Ada modal aku pergi.
So, this is the end of my journey in Diploma of Physiotherapy and end status of student. So road to convocation and road tuk bayar loan lah pulak wei. 64 K sapa nak bayar, kalau dapat calon suami anak Datuk xpe la haha. Okey aku gurau.

APPRECIATION

So here is the time, mak ayah terima kasih sebab percayakan akak ambek kos ni, bagy semangat, bagi nasihat. 3 tahun ulang alik Utara, Selatan, Pantai Timur. Kos belanja sana sini. Terima kasih buat kawan2 dari zaman sekolah dan di university sekarang, yang banyak bagi semangat, tunjuk ajar, tolong aku selama ni. ucapan terima kasih khas untuk semua lecterur and clinical instructor Unikl RCMP dari sem 1 until sem 6 termasuk Mdm. Bilques. Terima kasih atas semua ilmu, dari saya tak tahu apa itu physio sehinggalah faham. Apa itu anatomy, neurology, musculo, cardio and alls semua jadi tahu. Tapi insertion and origin of the muscle masih merangkap untuk faham and ingat. Halalkan segala makan, minum, ilmu tunjuk ajar, mohon maaf andai ada silap salah, tersalah bahasa, terkurang ajar tingkah laku, tergedik sana sini. Terima kasih sudi mengajar seketul Nik yang nakal ini. Thanks jugak buat semua physiotherapist di semua tempat pratikal selama ni. dan terima kasih jugak buat senior2 yang bantu aku, yang sanggup layan junior macam harey ni haha, jawab pertanyaan aku. Terima kasih semua sebab jadi backbone aku selama ini. Semua idola aku buat selamanya. Terima kasih utnuk doa dan support. Hanya Allah yang mampu membalas semua jasa kalian. Doakan saya dipermudahkan urusan seterusnya kerja, continue study. Doakan semoga seketul Nik menjadi seorang physiotherapist yang Berjaya, merawat pesakit dengan baik dan jaya ye. Good luck to my junior ye!

Ipoh see u next time, ada rezeki cukup modal boleh datang jalan-jalan. Banyak kenangan kat sini, sebab sini permulaan hidup berdikari aku. Teman sayang kome semua!!! ( ada gaya tak? so boleh kawen dengan orang Perak lah kan? hahaha)

So misi dapatkan diploma DONE tapi misi dapatkan hati awak belum lagi!






P/s : banyak lagi gambar nak share tapi ada masalah sikit

“Jangan menyesal dengan pilihan itu, sekiranya pilihan itu direstui oleh Ibu bapa. Restu itu penting”



Thank you for taking the time to read my blog and if terasa, please forgive me. So anything else, can comment below ye. Akak baru nak acah famous sikit jew tak lebih pon. 

No comments:

Post a Comment