Saturday 29 July 2017

Catatan : Dia

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيم



29 JULAI 2017 | KEMAMAN, TERENGGANU

Ya. Cinta tak boleh dipaksa malah ianya mampu untuk dipupuk dan disemai kan? Dalam diam disemai dengan doa-doa yang tidak putus serta doa yang ikhlas. Insya-Allah.

Cinta itu suci, mahal dan tinggi tarafnya. Cinta pada tuhan, Nabi, agama, keluarga dan seseorang lelaki/wanita yang ingin dijadikan pasangan hidup. Cinta adalah perasaan yang tak dapat dilihat dan dijelaskan tapi ianya boleh dirasai. Cinta itu lagi manis seandainya, ianya diredhai oleh Allah dan direstui oleh ibu bapa. Cinta adalah segalanya, ianya hadir tanpa diundang. Keikhlasan rasa cinta kan membangkitkan seribu kekuatan dalam jiwa dan diri. Cinta itu memberi seribu rasa, tidak pelik kalau dikatakan cinta itu keterlaluan kadang kalanya.

Bagi aku, bercinta lah kau setinggi mana. Tapi bercinta lah kau atas landasan agama. Hubungan itu jagalah. Jangan dicemari dengan kelakuan yang memburukkan pandangan mata manusia lain. Ikhtilat itu jaga. Pandangan mata itu jaga. Bercinta lah kau dan jangan sampai kau bersentuh-sentuhan. Ini nasihat untuk diri aku sendiri dan kalian. 

Mungkin akan ada yang berkata :

“Cish sembang kencang minah ni, nanti kau dah bercinta kau sendiri pengang2 tangan bagai, bersentuhan. Time tu kau dah lupa apa tu semua! Mampus lah kau”.

Ya, tapi kita boleh elakkan ? kita kuatkan kembali iman kita rights? Sebab itu aku tak berani menasihati rakan-rakan lain kerna aku takut. Aku takut ianya terjadi pada diri aku. Ya aku tak pernah bercinta TAPI tipu untuk katakan aku tidak pernah jatuh cinta.

Apa beza antara suka, sayang dan cinta?

So aku cerita, ni apa yang aku baca dari web/blog “BAITULJANNAH.COM”.(so sape yang nak cari jodoh boleh pergi web tu and isi form ye)

Suka boleh dikatakan menuntut. Dimana pada saat kau sukakan seseorang, kau akan berusaha dan malah kau mungkin akan memaksa dia untuk menyukai kau kembali. Suka apabila kau lihat dia dan lalu berkata “cantik/hensemnya dia”.

Sayang. Sayang dikatakan memberi dan menerima. Sayang apabila kau lihat dia dengan melihat melalui budi pekertinya, tingkah lakunya bukan hanya dari luarannya. Once kau dah sayang seseorang tu, bila dia sakiti hati kau, kau akan menangis untuknya. Pada saat kau dah sayangkan dia, kau akan biarkan dia untuk buat pilihan yangg dia mahu.

Cinta, cinta adalah bila kau lihat dia dan kau cakap dalam hati kau “jadikanlah dia anugerah terhebat yang pernah Tuhan berikan padaku, semoga aku dan dia akan terus kekal bahagia selamanaya.” Once kau dah cintakan seseorang and dia sakitkan hati kau, kau takkan sakiti hati dia balik and hanya berkata dalam hati “its ok, mungkin ada sebab dan dia tidak sedar apa yang sedang dilakukan”. Pada saat kau dah cintakan dia, kau akan sentiasa tunggu dia dengan penuh kesetiaan walaupun ambik masa yang lama. Secara ringkas, perasaan cinta itu apabila kau menemaninya pada bila-bila masa yang kau perlukan dan kau langsung tak kisah keadaan dia time tu sebab bagi kau dia sangat penting. Kerna cinta adalah memberi dan menerima dengan rela hati.

Jujur untuk aku cakap, dulu aku hanya suka pada dia TAPI lama kelamaan aku melihat dia aku telah jatuh cinta pada dia. Awak, maafkan aku.

For this time I did it. Confess this feeling to a guy. A man with different characteristics. And the features complement 60% of my choice men. Before I decide to do it, I've made the best and the right decision. I believe in this word of myself and ianya bukan 100% dari kata hati. Mengapa aku berbuat sedemikian? Sampai bila untuk terus hidup dalam bayangan perasaan itu sendiri, sampai bila untuk menyembunyikan perasaan itu, pendam sorang dan menangis sendiri.  Apa pun jawaban yang bakal dia katakan, aku terima dengan hati yang terbuka. Pahit akan ku telan dan manis akan ku simpan. Life must go on. Chills and keep positive beb. Tak salahkan jika perempuan memulakan dahulukan?

Alhamdulillah, Allah permudahkan urusan ku. Ketika jari jemari ini gigih menaip chat untuk kau, debarannya amat tinggi. Dibaca ulang kali, apa yang patut aku nyatakan. And finally, I send it. Selepas 11 jam kemudian, baru kau seen aku punya chat. Tapi kau tak percayakan aku dan kau nyatakan aku bermain dan ingin kenakan kau. Sedihnya. Bila orang serius, dia ingat kita main-main. After i trying to explain and tell he this feeling is serious and bukan main-main,  kau nampak jugak macam tak percaya tapi its okey. Aku redha haha. And kau cakap, “kenapa tak bagitahu awal-awal kalau tak dah ada awek nak ajak tengok wayang ke?” aku ingat kau bergurau, dan aku hanya balas “kau memang” (dalam nada bergurau ye). Tapi kau nyatakan “aku pulak, kau lah. Aku mne taw perasaan pmpuan ni”.

Hahaha. Aku hanya mampu balas ketika itu “aku pun tk tahu cm ne perasaan lelaki and kau mesti ada someone specialkan” (dalam nada yang agak sedih). Dan kau. “klau ada awek pun boleh je kan kawan, kluar makan”. This time, awak aku serius lah beb, bukan main! Aku, “tak psl2 awek kau mri serang aku bgai nanty” dan kau “nape pkir –ve je”.

When i asked how about your expectation after you know about this, ya before this mesti kau cakap eh budak ni wassap, mesej aku as kawan je tapi sebenarnya dia simpan perasaan kat aku la.

Dia cakap “entahlah, aku aspect student mcm kau, n* mesti minat m* lagi, ye la m* kan famous mesti taste korang macam tu”. Eh please la, bukan taste aku mungkin taste orang lain. Kau pun tahu why aku tak minat m*. Mak cik aku pernah kenalkan seorang student m* kat aku, siap bagi no fon aku lagi. First, aku tak suka orang bagi no fon aku tanpa izin aku, second aku tak suka dkt dia. Jangan pernah paksa aku. Aku friendzone mak cik aku berbulan-bulan, mak cik lain pun friendzone mak cik aku tu haha.

“baguslah kau, berani sebab jujur dengan aku”
“ya, aku beranikan diri sebab sampai bila nak hidup dalam bayangan sendiri kan, dan apa2 jawapan yang dberi kene terima seadanya”
“Bagus tu bagus dah, tapi kalau kau tanye aku, aku mintak kau kerja dulu bukan sebab aku dah ada ade awek ke tak, aku xde sape2 skrang. Tapi aku nak kau kerja dulu, jumpa ramai orang. Nanti kalau kau dah kerja, muka mcam aku ni kau tak pandang dah.”

Iyup, itulah target aku. Aku nak kerja dulu, sebab kau tau keadaan aku macam mana kan.  Dari apa yang aku tengok, kau macam fobia with something. Once kau cakap ramai kawan-kawan kau bercinta bagai nak rak time belajar lastly, bila dah kerja semua lupa dah segala janji dan jumpa orang lain. Yes, apa kau cakap betul. Dah tak jadi rak dah lepas tu, rak habes patah haha. Sebenarnya, jujur aku katakan aku sendiri takut untuk mengenali mana-mana lelaki, dengan apa yang berlaku di sekeliling aku, broken sana sini. Even tak jadi kat diri aku, tapi I don’t know why aku yang takut. Ya, gaduh tu manja-manja, gurau je, gaduh tu nak tengok kuat tak kau hidup/berkawan dengan dia. Tapi sampai menangis bagai macam tak je.

Kenapa dengan kau aku berani untuk mengenali diri kau, sebab-sebabnya hanya aku yang tahu. Selepas dia cakap macam tu. Aku boleh terima seadanya. Dengan hati yang tenang dan terbuka. Aku tak nak berjanji apa-apa, tapi aku akan buktikan kat kau, even aku dah bekerja muka kau akan aku pandang andainya, takdir itu untuk aku dan kau. Dan aku harap kau takkan lupakan aku, seorang insan yang telah jatuh cinta pada kau ketika ini. Aku nak berjaya macam kau.

Selepas dia tau, lalu memaksa aku untuk memberi tahu sebab-sebab mengapa aku sukakan dia... Hish muka tak malu betul mamat ni kan.

“jangan tanya aku, aku malu lah wei. Ya allah”
“la nape nak malu lagi nye, bagitahu je la”
“bla, bla, bla, bla... hahahaha”

END!

Lots of story, but stop kot tak nak cerita dah... Doakan aku dan dia ya. Doakan moga ada jodoh dengan dia ya.



Sincerely,
-tanpa nama-

No comments:

Post a Comment