Monday 19 March 2018

# #niknsyafsharing #knowledgesharing #physiotherapy #physiotherapist #bellpalsy #alumniuniklrcmp

#sharingsession : OSGOOD SCHLATTER DISEASE


20 March 2018 | Kemaman, Terengganu



Ialah keradangan (inflammation) pada tendon patella ( kepala lutut ).

Kesakitan ini akan mengganggu aktiviti harian anda. Keadaan ini lebih banyak berlaku kepada golongan kanak-kanak dan remaja yang aktif dengan aktiviti tangkas seperti berlari, melompat dan sebagainya.



💭 GEJALA DAN TANDA-TANDA SOGOOD SCHLATTER DISEASE
  •           Sakit pada lutut. Tahap kesakitan yang dialami oleh pesakit ini berbeza dari individu ke individu. Sebagai contoh, terdapat individu mengalami tahap kesakitan yang rendah ketika berjalan, naik atau turun tangga dan sebagainya. Ada juga yang mengalami tahap kesakitan yang berterusan dan ada juga individu yang mengalami kesakitan yang semakin teruk meskipun hanya melakukan kerja atai aktiviti yang ringan
  •       Ini kerana terdapat individu yang tahap sakitnyarendah ketika berjalan, naik atau turun tangga ataupun berlari dan ada juga individu yang tahap kesakitannya berterusan dan semakin teruk meski pun melakukan aktiviti ringan (berjalan kaki).
  •       Struktur tibial tuberosity yang kelihatan bengkak. struktur ini terletrak tepat dibawah patella. dimana tendon patella melekat pada struktur ini. 

-          



💥 DIAGNOSIS

Sakit dihasilkan dengan tengangkan otot quadriceps ( resisted quadriceps contraction ).  Doctor akan meminta pesakit untuk meluruskan lutunya semasa rintangan dikenakan kepadanya. Kesakitan akan dirasa oleh pesakit juga sekiranya tibial tuberosity disentuh. Apabila tendon itu meradang, kulit diatasnya kan kelihatan merah dan bengkak. Ini berkemungkinan, lutut menjadi tidak stabil.

Sekiranya, situasi menjadi lebih kronik (teruk), dimana saki itu berterusan, tibial tuberosity akan kelihatan lebih menonjol berikutan peningkatan pertumbuhan.  ( XRAY )


Tibial tuberosity kelihatan menonjol
XRAY menunjuk Osgood Schlatter Disease



💪 RAWATAN

Osgood Schlatter disease ini akan sembuh dengan sendiri. Gejala ini akn hilang apabila kemantangan fizikal dicapai. Ianya akan mengambil sedikit masa. Jadi, doktor akan prescribe ubat-ubatan dan merujuk kepada pakar fisioterapi.


💙 FISIOTERAPI

1-     Penggunaan ice pada kawasan yang bengkak dan sakit. Bertujuan untuk mengurangkan sakit, bengkak dan melancarkan peredaran darah. ( R - rest + I - ice + C - compression + E - elevation )
2-    Senaman rengangan ( stretching exercise ) untuk otot quadriceps dan hamstring. Bertujuan untuk mengurangkan tekanan pada tendon patella.
3-    Senaman kekuatan ( strengthening exercise ) untuk memulihkan kekuatan otot dan kestabilan lutut.
4-    Tapping. Bertujuan mengurangkan ketengangan pada sisipan dengna memindahkan ketengangan ke tapping. Ianya dapat mengurangkan sakit.
5-    Rehat seketika daripada melakukan aktiviti lasak.



Knee support
Tapping

Patella support

Exercise



No comments:

Post a Comment