Sunday 6 November 2016

Cerpen Gadis 3 : Monolog 06/11/2016



سۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيم



Assalamualaikum.

Eh! Aku ni meroyan teruk sangat ke? Teruk sangat ke ku jatuh cinta? Ya Allah, maafkan aku. Entah kenapa dia lain dari yang lain. By the way, sorry la aku banyak sangat tweet/post pasal rindu aku ni, ayat meroyan, ayat jiwang aku nie. Itu sahaja cara aku nak share dekat orang, bukan nak ambik perhatian orang. sampai housemates aku tegur :

"beb kenapa jiwang ngat nie. hahaha ajar aku dong hahaha"

Jap why aku banyak sangat updates blog ni, huhuhu. Sorry gais. Tetibe ada je idea nak menaip so aku taip la. tengah buat case study idea datang, teruk betol hahaha.

Itu sahaja cara aku nak share dekat orang, bukan nak ambik perhatian orang.
Jap why aku banyak sangat updates blog ni, huhuhu. Sorry gais. Tetibe ada je idea nak menaip so aku taip la. 

Ada orang tanya aku, “ Wei beb, kau tengah jatuh cinta ke? Kau bercinta ke? Kau couple ke, tak bagitahu aku eh! ’’ Hahaha. Saja buat aku gelak. So apa yang aku dapat jawab, “Ya aku jatuh cinta pada seseorang, tapi siapa dia malas cerita ’’. Hanya yang betul-betul rapat dengan aku sahaja yang aku ceritakan. Macam-macam suggestion yang diorang bagi, but untuk aku buat memang tak. Bukan aku tak setuju, aku tak berani dan tak yakin. So aku kena fikir betul-betul.

Ya tipu kalau aku tak bagitahu yang aku tak rindu dia kan. Bodoh untuk rindu pada yang belum tentu rindu kau. By the way hari nie hari-15 dah. Aku masih tunggu dia untuk SMS or call. Em, idk what to say. Aku rindukan dia. Setiap malam mesti akan terbayang wajah dia, senyuman dia.  Teruk kan aku ni haha, lepas tu mula la air mata ni mengalir. Hati aku cepat sangat terasa. Huawaaa. Lagi-lagi bila orang tanya aku siapa kau. Hanya doa penguat untuk aku sekarang. Semoga ALLAH buka pintu hati kau untuk ku. Aamin. Aku tunggu dengan sabar, tawakal dan doa. Sabar itu manis hasilnya. Insyaallah.

“kau istimewa di hati aku, aku berharap kita berjumpa kembali”

But don’t worry gais, study, family, agama adalah yang pertama. Bukan kerana cinta aku nak lupa semua tu. Insyaallah aku tak lupa. Ini impian, cita-cita aku dari dulu kenapa aku nak sia-sia kan usaha aku selama ini. Aku bayar mahal untuk further study ni, mak ayah aku banyak berkorban untuk aku. Aku takkan persiakan semua ini. Terima kasih pada yang sering kali ingatkan aku semua ini, dan yang selalu bagi aku semangat jangan pernah mengalah pada semua ini.
Aku harap sangat aku pass dengan cemerlang untuk semester 5 nie, dan juga semester 6. Insyaallah, tahun depan aku habis study, and insyaallah akan grad. Doakan aku ye Berjaya, sebagai physiotherapist yang Berjaya. Excited nak kerja, untuk further study dalam Degree maybe tak lagi. Sebab i need to settle my loan dulu half, after that baru sambung. Maybe PJJ (pengajian jarak jauh).

Kahwin? Emm bile tu? Hahaha. Antara soalan yang famous jugak. Hah aku ingat lagi kakak angkat aku tanya,
kakak angkat :

“lepas habis diploma, along sambung degree terus ke”

dan aku :

“ Eh, tak. Along kerja dulu dalam 2/3 tahun lepas tu baru along sambung balik. Along nak settlekan pinjaman dulu. Along buat pinjaman banyak. Nak further study nak guna duit lagi. Insyaallah ada peluang kerja tu. ’’ 

kakak angkat :
 “eh ye ke lepas kerja 2/3 tahun baru nak sambung degree? Macam tak percaya je. Sebab budak-budak sekarang bila dah start ada gaji sendiri dah lupa nak sambung study. Entah-entah lepas ni kahwin! Hahaha. “

Aku :
 “ ape ni, eh tak la. Along ingat satu , bila kita tetapkan niat kita insnyaallah Allah permudahkan segalanya. Macam mana pun along takkan sambung study terus, lepas je along abis study diploma, insyaallah kalau rezeki adik along pulak sambung study. So nak guna duit kan? Along kene bantu mak ayah dan adik-adik along pulak. Hah pasal kahwin tu, ada jodoh, sampai masanya kahwin la. Along bajet dalam 25/26 along kahwin, kalau ada rezeki. “

By the way, aku kalau cakap bab kahwin ni memang aku malas. Eh choi, umur muda lagi banyak lagi nak kena buat. Asal umur dah masuk 20 tahun dah tanya bila nak kahwin? Mak ayah aku pun tak de tanye aku macam tu. Study tak habis lagi. Hahaha.  Ya memang kawan-kawan aku dah ada yang dah kahwin, and bakal jadi ibu pun dah ada. Itu rezeki diorang and diorang dah ready untuk pikul tanggungjawab. Eh kalau aku memang hancur kot nak pikul tanggungjawab sebagai isteri untuk umur macam ni. Masak pun still ‘merangkap’ hahaha. Bukan kata tak boleh masak, boleh masak tapi tak sesedap macam mak aku masak la. Hahaha. Aku salute dekat kawan-kawan aku yang dah kahwin. Ye lah, dia dah reday untuk semua tu. Aku doakan semoga masjid yang korang bina kekal utuh hingga ke syurga.

| Hai, how about my blog? Its okey or not? Apa-apa boleh comment kat bawah ye, biasa la still baru lagi dekat blog nih. Huhuhu. Ini semua luahan dari hati aku. |

No comments:

Post a Comment